30 d’octubre 2023

CARTA GUANYADORA LLENGUA CATALANA MODALITAT JUVENIL

 

FERIDES

 

Estimat,

Ahir vaig trobar el teu paquet de cigarrets en un calaix ple de pols. Feia dies que buscava una raó per escriure’t, per tornar a pensar-te. Avui, he agafat tinta i paper i, amb llàgrimes als ulls, he decidit que estic cansada del silenci; silenci que em besa els llavis i em fa petons agres, amb gust de pólvora.

La mare diu que ja no et puc seguir plorant, que els homes no busquen dones com jo; joves inexpertes que estimen massa, que senten massa. No, ells busquen dones que sàpiguen estimar de debò: amb els llavis, amb el cos, amb l’ànima. Dones que no estiguin malmeses per amors inconclusos i llunyans, dones d’una sola peça, i no bocins trencats. Els homes només estimen les dones sense ferides, sense cicatrius, sense petons gravats a la pell.

Però jo encara no puc oblidar el gris dels teus ulls, ni el color ocre amb què em vas pintar els llavis aquella nit de juliol, entre petons eteris i promeses d’un per sempre. Les meves galtes tenyides de carmesí mentre ballàvem sota la pluja; la teva mà a la meva cintura, el meu cap reposant sobre el teu pit. I jo sentint que t’estimava; que t’estimava de debò, com mai havia estimat ningú. Recordo el teu somriure murri, juganer, i les ganes que tenia de besar-te els llavis i besar-te la pell nua, on prèviament hi havia escrit els meus versos; poesia en forma de petons. Recordo com comptava pigues a la teva esquena, fins a arribar a la trentena, i tu reies i em deies que mai havies conegut a una noia tan pacient com jo. Però jo no era pacient, sinó boja; boja d’amor i boja per tu.

Ja fa deu mesos d’aquella última nit, i encara ara em pregunto qui hauríem pogut ser tu i jo si la sang no fos freda i els homes cruels. Qui hauríem pogut ser tu i jo: dos desconeguts trobats per sort, casualitat o destí. Desconeguts sense paraules, només mirades i pensaments. Un últim adeu; i jo plorant perquè marxaves i perquè, en el fons, sabia que no ens tornaríem a veure.

Vuit mesos des que va arribar la notícia: t’havien mort a l’Ebre. La nit que ton pare va aparèixer per la porta amb els ulls enrogits de tant plorar, vaig saber que t’havia perdut per sempre. Com a l’oreneta que venia a veure’ns cada estiu, recordes? Oreneta morta, sagnant, quan en Toni va disparar un perdigó al cel. Un perdigó com el que se’t va enfonsar al pit, escrivint un punt final a una història que mai vaig pensar que seria la nostra.

Ara, el teu record em fa mal. Em fa mal per tot el que no podrem viure; pels cafès que no prendrem i els valsos que hauré de ballar sola; per les nits d’insomni i les llàgrimes vessades; pels llavis que besaré, intentant oblidar el gust de fum i pólvora. Perquè avui busco en copes i homes el que no trobo en les nits de pluja; estimat, no et trobo a tu.

Ja no escric poesia a la teva pell, sinó que llepo les meves ferides amb l’esperança que, algun dia, esdevinguin cicatrius.

Fins llavors, et continuaré estimant.

 

Per sempre,

la teva Marta.

 

—L.Citra